. . . Count UP . . .

Daisypath Happy Birthday tickers

Followers

11 September 2013

apa ada pada WARNA?


Ni hao *mentang-mentang belajar mandarin* My beloved readers sekalian. So, hari ni, I nak story mory sikit pasal warna kegemaran kita or they or all people in the world. I believe, each person ada warna kegemaran, or warna yang korang prefer in things. Like me, I prefer turqoise and blue in buying things. Apa-apa barang, first, cari warna biru dulu. aku buat entry ni pasal, tak puas hati. kenapa ramai sangat yang suka warna pink. aneh + pelik. hurm..

our brain takes in colour before take in anything else

Ada banyak dah kajian pasal warna kegemaran ni dibuat, mostly luar negara punya artikel. Yang Malaysia, susah nak cari yang fakta. Heheh. Atau aku yang tak jumpa ya? Entah! Korang tahu tak peranan warna ni sangat penting kepada kita, emotionally and physically. 

my forever hero. dia suka kucing. i like! *gedik*
Mengikut kajian, warna kegemaran seseorang itu sebenarnya, due to pengalaman dengan sesebuah objek. As example, korang daripada kecik lagi, dibeli mainan, pakaian, wallpaper bilik, semua warna pink, jadi bila besar, korang cenderung untuk suka warna pink. As for me, I hate pink. memang tak sesuai dengan aku yang tak berapa nak feminine ni. Haha. Sejak kecik, aku  disogok *erk?* dengan warna biru, since my sister *one year younger* dibelikan semua warna pink. Mungkin sebab tu aku suka warna biru. Now, lebih modern and upgraded to turqoise. Haha

kalau perasan lah kan, kedai yang jual baju-baju baby, banyak jual baju biru, hijau ngan pink. Asal anak perempuan je pink, anak lelaki je biru. Bosan kan? Apa salah warna-warni. Macam fesyen sekarang, colour blocking ke? Ahaha. Pilihan warna ibu-ibu penyayang ni lah yang akan menentukan warna kegemaran si anak tuh. Kalau aku jadi mak nanti *_*, aku terbalikkan. Eh, tapi nanti anak aku jadi aww pulak. *geleng kepala* tak semestinya. ada je lelaki maskulin suka warna pink. 

*melting, drooling*

People who are cold, like warm colour, and people who are hot prefer soft colour like blue and green. - well I dont think this is true. Haha. *tak boleh terima kenyataan*

Macam-macam kajian pasal peranan warna in life yang menarik tau. Ada satu ni yang kelakar: kalau penjaga gol in football pakai baju warna merah, penalty kicks cenderung untuk failed. Aku tak tahu betul ke tak. What say you football-holic? Aku memang tak minat football. So, penjaga gol Terengganu should wear red jersey, kalo nak failkan penalti kicks, pasukan lain. Baru boleh menang. Hurm.. kena usulkan nanti ==” Assa!

remaja-remaja kebanyakannya prefer warna hitam. Menurut kajian lagi, warna hitam ni lambang protection, or they are hiding or trying to find themselves. Kan remaja ni kan waktu mencari identiti. Aku dulu masa sekolah pun suka warna hitam. Semua nak warna hitam. Kalau nak keluar jalan-jalan ke, mesti pakai serba hitam. Sekaran ni barulah ada warna sikit. Aku dah cuba elakkan diri dari beli warna hitam. Hitam itu menawan kan? Ahaks.
Another facts is, warna yang korang tak suka pon melambangkan personaliti or kelemahan yang sedang korang sorokkan. Benci macam mana pun korang pada sesuatu warna tu, korang kena juga at least ada barang yang ada warna yang korang tak suka tuh. Dari sudut psikologinya, korang akan dapat buang sikit kelemahan korang tu. Aku ada je baju warna pink, cuma tak banyak. Ermm, satu? Atau dua? =D


Now I know, perempuan suka warna pink, sebab pink tu lembut. perempuan kan lembut orangnya. hurm. So, that is for now. Ada beberapa link yang korang boleh pergi kat bawah ni. To get to know yourself better. Well, jangan percaya bulat-bulat pulak. karang ada yang down ke apa ke. HAHA. Apa-apa pun life kita, kita yang tentukan. Nak jadi pemurung ke, apa ke, semua depends pada kita. Dont lose hope, and keep striving towards success. Allah, ibu ayah jangan lupa. Oke sayang-sayang? Anyeong! ^ ^

colour assignment
what it says about you
your personality colour

hai . thanks sudi baca entry ni !

No comments:

Post a Comment