. . . Count UP . . .

Daisypath Happy Birthday tickers

Followers

30 May 2012

sifat vs urutan dalam keluarga

ASSALAMUALAIKUM..

hai olls. hehe. dah baca tajuk entry aku hari ni? wah, aku dah simpan isi untuk entry kali ni dah seminggu, but since aku agak busy dengan upgrade aku punye blog ni. haa, inilah rupe blog aku yg terbaru. tiga hari jugak aku buat benda-benda ni semua, based blog Cik Nurfarah hehe. korang pun kalo nak cube tutor dia yg sangat senang dan mudah (eh, x ke sama?) pi lah ke blog tu.

oke, now lets move on to our main topic. korang anak nombor berapa dalam keluarga? anak sulung? bongsu? tengah? 7?

based on teori Kelahiran :

Tanah = anak ke 1, 5, 9
Air = anak ke 2, 6, 10
Api = anak ke 3, 7, 11
Angin = anak ke 4, 8, 12


TANAH
sifat kewanitaan , menghargai benda, KERAS HATI, sabar, disiplin, careful, boleh diharap, tidak tegas, cekap. kepala angin, sedar diri, tidak peramah.

AIR
sifat kewanitaan jugak,  lemah lembut, empati, memaksa, penakut, kepala angin, imaginatif, lemah kepada teguran, perahsia, understandable, tidak tamak, artistik, mudah terluka, PEMALAS, positif.





API
intuisi orangnya ( ikut kata hati ), sifat kelelakian, pentingkan diri, megah, semangat tinggi, kurang matang, tidak peka, optimis.





ANGIN
jenis pemikir, maskulin, berpegang kpd teori, rasional, mahukan kebebasan, sukakan fakta dan figura. sukar dipengaruhi, mudah bergaul, boros, pemimpin.





sumber

EXTRA

oke, spesial entry nih. HAHA. ni bagi korang yang anak sulung, kedua (contohnya : aku), anak bongsu, dan jugak anak bongsu. selalunya aku baca dalam blog-blog sebelum ni kebanyakannya cerita pasal anak sulung, tengah dan bongsu. mana aci macam tu, anak kedua ni spesial tau. hehe gurau. 

ANAK SULUNG

untuk pengetahuan korang, anak sulung ni kebanyakannya panas baran. selain itu, anak sulung ni bijak, matured, ada daya analisa yang sangat tinggi, serius, high confident, sangat cerewet, sangat mengharapkan pasangan dia kaya, cantik/hensem (demand la tuu)

dari segi jodoh pulak anak sulung sukakan gf/bf anak bongsu. 

komen aku : aku rasa betul kot. anak sulung dalam family aku agak cepat marah. HAHA. tapi,sangat pendiam. based on blog yang aku baca, dia ada jugak cakap yang lelaki yang anak sulung ni keras kepala, pendapat dia aje yang nak kena betul. keluarga korang pulak macam mana?

ANAK KEDUA

dikatakan anak kedua ni anak manja mak, degil, tak pandai memujuk, setia dalam percintaan, degil, tak boleh ditegur, sangat independent, tetap pendirian, pemaaf, caring, up to date,

Mostly, anak kedua adalah anak yang paling lain dari lain-lain adik beradik. Tak kisah la lelaki ke, perempuan ke, asal anak nombor dua je, mesti yang paling pelik. Dia la yang paling pelik. Dia lah yang paling terasing. Kadang-kadang, yang paling bermasalah pun dia. 


komen aku : aku rasa lah betul kot. tapi aku tak adalah manja, cume cengeng la. HAHA. cengeng tak sama dengan manja, kan? say yes. aku memang tak pandai nak memujuk orang.

ANAK TENGAH

sifat anak tengah pulak, korang ni lebih bebas, berani, peramah, mudah beremosi, mudah tersinggung, ada jiwa seni yang paling tinggi dalam keluarga,  tak mahu kalah.

soal jodoh, anak tengah tak boleh kapel dengan anak tunggal sebab banyak beza dan akan ada konflik. jadi, kalo korang yang anak tengah ni kapel dengan anak tunggal, sila clash. haha. kejam sungguh aku. pandai-pandai lah korang. soal jodoh tak ada kaitan pon dengan benda alah ni. betol tak?

ANAK BONGSU

anak bongsu seperti biasalah, sangat ordinary dengan manja, fun, kurang tegas (or maybe tak tegas langsung ?), baby face (untunglah), boros, tak suka menabung (dah boros kan, bila nak menabungnya?), susah buat keputusan.

soal jodoh, anak bongsu paling senang. siapa-siapa je oke. wah...

Samaada lelaki ataupun perempuan, perangai anak bongsu memang tak jauh beza lebih-lebih lagi kalau yang anak bongsu tu ada ramai adik beradik. 
yang ni dari blog the other khairul


p/s : segala isi entry ini bukanlah betul-betul fakta, semuanya based kepada teori. ayat klishe kan? hehe. apa-apa pun aku tulis entry ini suka-suka aje. tak ada 

udang di sebalik batu pon. 


hai . thanks sudi baca entry ni !

No comments:

Post a Comment