. . . Count UP . . .

Daisypath Happy Birthday tickers

Followers

30 December 2011

TahuN baru!!


assalamualaikum...


selamat tahun baru semua!
setiap kali tahun baru setiap orang pasti pasang azam baru, untuk tahun yang baru. nak jadi orang yang lebih baik, nak buat yang terbaik, nak ada kerja yang baik, nak ada kereta yang baik, nak ada rumah yang baik, nak ada isteri yang baik, nak ada anak yang baik.. haha, melalut pulak. yelah, sape yang tak nak benda yang baik kan. baik daripada diri sendiri mahupun daripda orang lain. kita pun berazam lah nak capai benda-benda yang baik ni. ada orang sampai 2 muka surat azam tahun baru dia, tapi tahun baru yang seterusnya pun tak tercapai lagi. apa sebabnya? tepuk dada tanya hati..


TAHUN BARU
korang tahu ke sejarah di sebalik tahun baru ni?? haah,, mesti tak tahu kan? hehe, actually aku pun baru tahu. huhu. sebelum ni tahu ucap je selamat tahun baru.. tapi.. jom kita baca fakta.. (err, kalo bab fakta ni, malas aje nak baca kan? same here lorh)


Tahun Baru ialah peristiwa yang diadakan apabila sesuatu budaya meraikan berakhirnya satu tahun dan bermulanya tahun berikutnya. Budaya-budaya yang mengikut kalendar tahunan semuanya menyambut Tahun Baru.


aku tertanya-tanya tau, pasal konsert tahun baru, atau apa-apa lah yang berkaitan tahun baru ni, ada orang cakap haramlah, makruh lah, macam-macam lah kalau bab buat hukum sendiri ni kan. so, as usual aku pun google la pasal hukum sambut tahun baru ni..


Ustaz Zaharuddin menyatakan hukumnya adalah HARUS secara bersyarat, iaitu;


a) Sambutan tersebut dilakukan atas asas ‘Uruf atau ‘Adat dan bukannya di anggap sebagai suatu upacara keagamaan.
b) Tiada percampuran rambang lelaki dan wanita yang bukan mahram yang dikebiasaan membawa kepada maksiat
c) Tidak dicampur adukkan dengan hiburan-hiburan yang bertentangan dengan kehendak Islam.
d) Kandungan majlis sambutan ini juga mestilah bertepatan dengan kehendak syara’ – anjurkan majlis ilmu.

so, based pada pencarian aku di atas I am sure that you all know and understand about it right? serious cakap, aku tak pernah pergi ke sambutan atau aktivit yang berkaitan konsert2 ni. (minggu lepas aku pergi konsert UNIC la. hehe..)
apa-apa pun asalkan kita pandai jaga diri n adab kita tak akan terjerumus. aku pun tak pandai gak bab-bab hukum2 ni. sebab sekarang ni banyak sangat yang tipu daripada betul. kita pun kadang2 was-was kan? apa-apa pun kalo korang rasa was-was better cari ustaz, pak imam, or maybe ask pakar.

p/s : aku ada satu cerita.. hari tu, prakticum mate aku (non-muslim) tanya,
PM (praktikum mate) : suara muslim girls tu aurat ya?
aku : (aku pun angguk) we cant talk too soft or too loud.
PM : ohh, you know what, my friend tell me that, in her lecture, the lecturer calls a name to answer question that she asked, so, that girl (muslim) pergi depan then write the aswer in whiteboard. the teacher ask "kenapa tak jawab aje?" that girl jawab "saya tak boleh jawab cikgu, suara kan aurat?".
aku : (aku terkejut jugak. tak pernah dengar sampai macam tu sekali.) err, that depends on her actually. but keterlaluan jugak tu.
PM : so, how about the female singer?
aku :(alamak! aku pun jeling kawan aku kat sebelah. kami berpandangan seketika.) errm, 

nasib baik cikgu tegur kitorang yang tengah berborak ni. serious aku tak tahu nak jawab apa. adoi. kalo korang, korang jawab apa?

thats all. aku kena pergi mentor mentee pulak ni. semoga ketemu lagi? renung-renungkan dan selamat beramal.. =)


hai . thanks sudi baca entry ni !

No comments:

Post a Comment