. . . Count UP . . .

Daisypath Happy Birthday tickers

Followers

15 November 2012

STRESS!

Seperti tajuk. tiada hal lain yang saya nak cakap. saya tengah stress. yang buatkan saya stress adalah, sebab... semua yang ada kat sini. hidup kat sini. di Puncak alam. mungkin benda tu kecik. bukan assignment yang buat saya stress, sebab saya tak de assignment pon. bukan jugak kawan-kawan, sebab kawan-kawan kat sini sangatlah happening, terutama hausmate saya. dorang sangat best, classmates pon best. dan bukan jugak sebab ubat yang tak sempat siap. =(
baru seminggu lebih, balik sini, lepas cuti midsem, tapi, dah rasa macam sebulan. seriusly *campur skali bm ngan bi, lantaklah*. serius rasa stress. sebab result test yang tak oke. tapi, dah boleh cope. test anatomy minggu lepas. yang ni, salah sendiri sebab study last minit. jadi untuk menghilangkan stress:
1. akak usrah saya cakap kalo kite stress jangan citer kat orang lain dulu, tapi, mulakan dengan ALLAH. luah pada Allah dulu. kadang-kadang, manusia tak faham apa yang kita rasa. ALLAH jualah yang paham kita lebih kita paham diri kite sendiri. tapi, bukan masalah saja yang boleh kite citer pada ALLAH, tapi, semua perkara. *insya-ALLAH*
2. tidur. kebanyakan ubat kepada penyakit, adalah tidur. sakit hati, marah, pening kepala, sakit perut, tak perlu apa-apa ubat yang spesifik, tidur pon boleh ubatkan. dah jadi kebiasaan pada saya untuk tidur kalo saya rasa stress. tidur petang semestinye. tapi, kalo tak stress pon, tidur jugak. haha. pernah saya rasa sangat kecewa dengan apa yang saya lalui, saya tidur. bila bangun, bukannye saya tak rasa kecewa dah, tapi, saya jadi redha. 
saya cuba untuk salu jadi optimis. dalam segala hal. *insya-ALLAH* sebab tu kadang-kadang, kalo saya dapat markah rendah ke, dikutuk, diperli, saya hadapi dengan senyuman. tapi, benda tu jadi kudis dalam hati. =') 
3. dengar lagu. macam saya, saya perlukan lagu yang rancak. jadi lagu hero saya Gdragon - Crayon. jadi pilihan. saya memang tak boleh dengar lagu yang slow, makin stress rasenye. lagi, rancak lagu tu, lagilah saya suke. and fortunately, lagu korea memang banyak yang rancak. lagu melayu pun ada yang rancak, but few.
4. family. kalo saya stress saya nak sangat family ada dengan saya. bukan untuk saya citer apa yang buat saya stress tapi, untuk menjadi tempat saya menghilangkan beban di bahu. *cewaah, beban di bahu kot* dan minggu depan family nak datang sini sebab ade saudara kahwin kat sini. tapi, saya tak tahu dapat jumpa dorang atau tak, sebab saya kena sertai program Kesatria. saya pun tak pahamlah apa yang komander nak buat dengan kami, platun 3 ni. tak paham sebab kami tak diberitahu apa-apa.
kalo telefon family je pun, pon kadang-kadang rasa oke. walopun, tak de kata-kata semangat, tapi, saya tahu, mak dan ayah salu doakan saya. grateful for that. tapi, manusia tak pernah cukup kan. dah seminggu lebih, rasa nak jumpa mak, ayah dengan adik-adik. rasa jeles dengan kawan-kawana yang boleh balik tiap minggu sebab dekat. tak aci. tapi, ini cabaran. and i have to face this.
sebenarnya, saya stress+geram sebab saya tak dapat jumpa mak ayah saya nanti bila mereka datang sini. and if i cant see them, i will buy a ticket, and saya akan balik rumah. even hanya untuk sehari. saya nak BALIK. saya tak kira. dan kalo ayah saya tak kasi saya balik, saya nak merajuk. then, of course nangis. HAHA. membayangkan je pon, dah cukup, dah rasa macam nak nangis dah. seriusly. sebab kalo saya tak jumpa dorang minggu depan,and if kalo saya tak balik rumah minggu depan, saya takkan jumpa dorang sampai final sem 1. which means bulan 1 2013.

5. keluar. masa duduk kat matrik, saya akan outing bila saya rasa stress, dan banyak kali jugak saya outing. ke mana saja, asalkan outing. saya memang jenis yang suke berjalan. tak semestinye shopping, shopping window pon jadi *terbalikkan sendiri ya? dah malas nak delete balik. hehe* dan Ahad ini saya mahu ke KL. dengan hausmate. InsyaALLAH. 
esok ade kelas lagi. kelas ekonomi, dan ctu je. tak stress sangat. tapi, ade kuiz, dan saya belum study. yesss.  petang tadi bantai tidur, sampai termimpi-mimpi. malam ni, barulah study. again, last minit punye keje. adush, bila lah saya nak berubah? procrastinator tegar. haha. 
anyway, thanks sudi baca entry mengarut ni. dah tak tahu nak tulis kat mana. nak tulis kat fb rasa macam panjang sangat. dan saya menulis ni, sebab nak luahkan apa yang saya rasa. bukan nak mencapab = mencari publisiti. *bak kata Dee and Tirah.*
okeh. babai. dah nak maghrib. =)

hai . thanks sudi baca entry ni !

No comments:

Post a Comment