. . . Count UP . . .

Daisypath Happy Birthday tickers

Followers

7 January 2012

Darah Gemuruh





assalamualaikum...
hari ni aku nak kongsi maklumat yang aku cari dari hasil GOOGLE aku. :k: . aku cari pasal darah gemuruh ni sebab aku nak tahu cara nak hilangkan darah gemuruh. sebab aku pun ada masalah tu. Kak Zatie (my praktikum Mates) cakap aku ada darah gemuruh.
sebab muka aku pucat masa kitorang nak buat presentattion bi ari tuh. aku pun pelik lah, tak pernah pulak aku tahu pasal tu. then, dia cakap lagi, dia perasan aku ada darah gemuruh tu start masa nak MUET speaking test ari tu. then, I was Like.. ohh..:face6:.. oke.

then, aku pun google la cara nak hilangkan darah gemuruh, so that, nanti, aku tak akan nervous dah. macam mana lah tak nervous kalau kene present kat depan, semua orang tengok, and nak dengar apa yang kita nak cakap kan? takut kot. :face22:
oke, now lets proceed.
cara-cara nak hilangkan gemuruh :
1-
lakukan pernafasan sebanyak 30 kali, pastikan nafas yang disedut dan tahan selama 7 saat, then hembus balik.
2-korang must be prepared la. kalau takut jugak try berlatih depan cermin. (jangan bagi orang cakap korang mereng pulak) :face53:
3-dont think too much. terutama perkara negatif.
4-sentiasa tersenyum masa present or menghadap penemuduga (jangan sengih kambing tau, tak cantik. senyum aje!):face1:
5-anggap rasa gemuruh tu as friends.so that, korang boleh hadapi gemuruh dengan baik.
6-be optimistic. korang ulang dalam diri perkara positif like, "ALL IS WELL" huhu.. macam lam citer 3 IDIOTS tu. :h:
7-eye contact dengan audience/ penemuduga masa bercakap amat penting. selain dapat kurangkan gemuruh, korang jugak dapat collect rasa confident. betul, aku pun dah experience ini. masa nak present punyalah neves, mula nak cakap pun ketar bibir, tapi lepas buat 'mata bertentang mata' (klishe betol!):p:.. confident tu akhirnya datang.
8-masa bercakap pulak, korang terus aje tumpu pada isi yang korang nak sampaikan. dont bother about ur neves, just talk!:7:
9-then, korang imagine lah, yang korang dapat buat perkara yang korang takut ni dengan jayanya:119:.. huhu.. macam kawan aku, dia kalau nak bercakap kat depan dia bayangkan, yang akhir, dia cakap "thank you for listening.". then dia dapat buat dengan baik.
10-persediaan mental sangat penting tau. so that masa korang present or bercakap tu korang rasa excited. (tak ada nya aku nak rasa excited bercakap kat depan.
11-"saya boleh, Malaysia boleh!" ulang banyak kali.. sampai korang rasa confident. oke?
12- "saya suka bercakap depan orang, orang pun suka dengar apa yang saya cakap" ulang jugak yang ni. be confident is important what.. =)
13-lastly, doa...
Doa Nabi Musa AS

قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِنْ لِسَانِي يَفْقَهُوا قَوْلِي
Nabi Musa berdoa dengan berkata: “Wahai Tuhanku, lapangkanlah bagiku, dadaku; “Dan mudahkanlah bagiku, tugasku; “Dan lepaskanlah simpulan dari lidahku, “Supaya mereka faham perkataanku; ( Surah Taha : 25 -27 )

atau
Ya Allah ilhamkan daku kecerdasan dan lindungilah aku dari sifat jahat nafsuku


thats all daripada aku. nak kena pergi cepat ni. Nisa dan Kak Ain dah tunggu nak lunch sama-sama.

hai . thanks sudi baca entry ni !

No comments:

Post a Comment